Værsgo’ at tage plads…

Vi kender det alle sammen. Venterummet. Vi har siddet der utallige gange. Hos lægen, på sygehuset ved tandlægen. Og ventet – på en undersøgelse, en behandling, en svær snak, eller måske endda en trist besked.

Det offentlige venterum er et velbesøgt rum, men paradoksalt nok nærmest usynligt, ofte tilfældigt indrettet med til tider få, men næsten altid ukomfortable siddepladser, en stilhed så larmende, at man ikke tør rømme sig, for man vil ikke forstyrre de andre ventende, som netop er dybt optaget af et drøn-interessant ugeblad anno 1995!

Måske er der lidt “legetøj” til børnene, eller hvad der er tilbage af de sørgelige rester, for tingene forsvinder eller går i stykker, som de jo oftest gør, når mange børn har haft nallerne i dem! Og hvis man er rigtig heldig, så er der et gammelt, lettere (læs meget!) falmet Anders And blad, med næsten alle dets sider intakt, og dermed er der en lille chance for, at finde ud af om det ender godt eller skidt for Bjørne Banden og om Anders mon nogensinde får sin elskede Andersine!

Professionelt, praktisk,  ubekvemt og forældet, er fællesnævneren for mange venterum. Men kunne det dog ikke være skønt, at kunne bytte disse gloser ud med hyggeligt, indbydende, varmt og harmonisk?

Patienter/brugere er ikke én samlet gruppe og derfor bør venterum designes med fokus på forskellige behov, så folk kan skabe deres eget rum i rummet. Venterum bør medtænkes som en betydningsfuld del af en samlet besøgsoplevelse, som dermed forstærker den positive følelse af det samlede indtryk i klinikken, lægehuset eller i hvilken som helst type virksomhed,  venterummet nu måtte befinde sig i.

De fysiske rammer bør sikre, at man ikke føler sig stuvet sammen i et fyldt lokale og dermed føler at ens sygdom synliggøres.

De fysiske rammer skal heller ikke signalere, at man føler sig tvunget til at interagere med andre, fordi man sidder tæt, men at man kan passe sig selv mens man venter.

Man bør også tage i betragtning, at det kan virke stressende og ukomfortabelt at sidde tæt op ad hinanden med overskridelse af intimsfæren til følge. Alt sammen med øje for at gøre nærhed, tryghed, helhed og optimisme centralt for den oplevelse det er at vente.

Undersøgelser viser, at der er en sammenhæng mellem hvordan patienter/brugere oplever de fysiske rammer i venteområderne og hvordan indretningen påvirker deres adfærd.

Skal inDecorate ikke hjælpe DIN klinik/virksomhed med at få et indbydende venteområde i balance med omgivelserne og brugerne? – Så tag kontakt allerede i dag – jeg glæder mig til at høre fra dig!

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *